top of page

Сънят и остаряването

Съветите на д-р Сън, д-р Майкъл Бреус, клиничен психолог, експерт по медицина на съня, автор на бестселъра „Силата на кога“


Ето ви един интересен мит, върху който си струва да помислите: по-малко сън ли е необходим на по-възрастните хора?


Това е наистина интересен въпрос, който напоследък се задава често. Едно нещо, обаче е сигурно – много по-трудно ще се наслаждавате на златните си години, ако през повечето време сте изтощени и лишени от сън. За щастие, има начини, които ще ви помогнат да си почивате по-добре през нощта, но все пак, има ли някаква истина в този мит?


Преди да си отговорим на въпроса, на първо място, нека да разберем защо по-възрастните хора понякога имат проблеми със съня.


Като по-възрастни, може би имате специфични проблеми със съня, които не сте имали на млади години. Моделите ви на сън може да се променят значително, докато остарявате и това винаги е било така. Като дете са ви били нужни между 9 и 12 часа, като тийнейджър – от 8 до 10, а като възрастен – между 7 и 9 часа.


Докато остарявате може да имате и следните промени:

  • Спите по-малко или точно обратното – непрекъснато ви се спи;

  • Подремвате повече през деня и не можете да спите нощем;

  • Не спите добре нощем и/ или често се будите;

  • Макар да не е задължително здравите възрастни хора да имат проблеми със съня, съществуват множество фактори, които могат да ги предизвикат, като напр.:

  • Промени в нивата на хормоните и на мелатонина;

  • Промяна в циркадния ритъм;

  • Промени в моделите на сън, като описаните по-горе.

Естественото стареене на мозъка може да повлияе върху качеството на съня. Стареещото супрахиазматично ядро, частта от мозъка, която регулира цикъла сън-бодърстване, може да наруши здравословния сън, от който човек се нуждае и когато остарява.


Освен застаряващият мозък, има и други здравословни фактори, влияят отрицателно на съня:

  • Нощни смущения, като напр. болка или необходимост често да се ползва тоалетната;

  • Нарушения в съня, като безсъние или сънна апнея;

  • Състояния, като синдром на неспокойните крака, периодично разстройство на движението на крайниците или REM разстройството на поведението на съня;

  • Менопауза;

  • Определени лекарства;

  • Намалена физическа активно и заседнал начин на живот.

Като вземем всичко това предвид, нека да си отговорим на въпроса, с който започнахме този пост: от по-малко сън ли имат нужда възрастните хора?


Простичко казано – отговорът е НЕ, това е само мит.


Дори когато остарявате, до голяма степен имате същата необходимост от сън, която сте имали и на по-млади години, като завършен възрастен.


Кратките безсъния се свързват с по-голямото количество амилоид бета в мозъка. Това са протеините, които потенциално може да нарушат активността на мозъчните клетки. Когато това се случи, когнитивните функции страдат и човек започва да забравяте или да изпитва затруднения, асоциирани с болестта на Алцхаймер или пък с деменция.


Възрастните хора, които спят по-дълго или непрекъснато са сънливи, вероятно страдат от сърдечни заболявания, които също влияят на качеството на съня им, като ги карат да спят по-дълго, за да „наваксат“ недостатъчния сън. Ето защо твърде продължителният сън също може да е признак на когнитивен спад.


Качественият сън ви помага да сте здрави и свежи през деня. Ако сънят ви е недостатъчен, това може да увеличи риска от падания, злополуки и наранявания. За съжаление, възрастните хора са по-склонни да страдат от нарушения на съня, така че какво може да направите, за да си гарантирате спокойния сън, от който се нуждаете?


11 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page